1. Ιωάννης , ο <<βροντερός >> (Μαρκ.γ 17)
Α. Το παρατσούκλι του Ιωάννη :Βοανεργές, υιός της βροντής.
1.Ο Χριστός ονόμασε τον Ιάκωβο και τον Ιωάννη (που ήταν αδέλφια) Υιους της βροντής. Η λέξη που χρησιμοποίησε σημαίνει <<υιοί οργής >> ή <<υιοί αναταραχής>> Είχαν χαρακτήρα τραχύ, απότομο και σκληρό.
2. Ο θυμός , η οργή και η αδιαλλαξία είναι συνηθισμένα ελαττώματα του χαρακτήρα. Η έλλειψη τρυφερότητας έχει καταστρέψει πολλούς γάμους και οικογένειες. Μερικές φορές μάλιστα, εμείς νομίζουμε ότι εργαζόμαστε για τον Κύριο, παράλληλα όμως η έλλειψη τρυφερότητας και αγάπης στη ζωή μας ουσιαστικά καταστρέφει άλλους ανθρώπους.
3.Ο αληθινός καρπός ενός ανθρώπου που γνωρίζει τον Κύριο είναι η αγάπη και η εγκαρδιότητα στις σχέσεις του. Ο πρώτος καρπός του Αγίου Πνεύματος είναι η αγάπη. Η μεταμόρφωση στου Ιωάννη από <<υιό βροντής>> σε <<απόστολο της αγάπης>> μας διδάσκει πολλά.
Β. Η αδιαλλαξία και ο θυμός του Ιωάννη (Λουκ.θ 49)
Λουκ. 9:49
Αποκριθείς δε ο Ιωάννης, είπεν· Επιστάτα, είδομέν τινά εκβάλλοντα τα δαιμόνια εν τω ονόματί σου, και ημποδίσαμεν αυτόν, διότι δεν ακολουθεί μεθ' ημών.
Λουκ. 9:49
Αποκριθείς δε ο Ιωάννης, είπεν· Επιστάτα, είδομέν τινά εκβάλλοντα τα δαιμόνια εν τω ονόματί σου, και ημποδίσαμεν αυτόν, διότι δεν ακολουθεί μεθ' ημών.
1.Είναι εύκολο να θεωρούμε ότι είμαστε<< μοναδικοί>>. Σε αυτά τα εδάφια ο Ιωάννης ενοχλήθηκε γιατί κάποιος που δεν ανήκε στην ομάδα των μαθητών υπηρετούσε με επιτυχία. Οι θυμώδεις άνθρωποι είναι συνήθως πολύ ανασφαλείς Όσον αφορά το κύρος και την θέση τους, και όταν νιώθουν απειλούμενοι , επιτίθενται.
2.Ο Χριστός υπενθύμισε στον Ιωάννη ότι όποιος δεν είναι εναντίον τους, σημαίνει ότι εργάζεται μαζί τους. Η δύναμη και ο ζήλος του Ιωάννη ήταν λάθος τοποθετημένα. Βλέπουμε το ίδιο πνεύμα να ενεργεί, στα εδάφια 54-55 όταν οι μαθητές ήθελαν να διατάξουν να πέσει φωτιά στο χωριό της Σαμάρειας.
Γ. Ο εγωισμός του Ιωάννη (Μαρκ.ι35-40)
Μάρκ. 10:35-40
Τότε έρχονται προς αυτόν ο Ιάκωβος και Ιωάννης, οι υιοί του Ζεβεδαίου, λέγοντες· Διδάσκαλε, θέλομεν να κάμης εις ημάς ό,τι ζητήσωμεν. Ο δε είπε προς αυτούς· Τι θέλετε να κάμω εις εσάς; Οι δε είπον προς αυτόν· Δος εις ημάς να καθήσωμεν εις εκ δεξιών σου και εις εξ αριστερών σου εν τη δόξη σου. Ο δε Ιησούς είπε προς αυτούς· Δεν εξεύρετε τι ζητείτε. Δύνασθε να πίητε το ποτήριον, το οποίον εγώ πίνω, και να βαπτισθήτε το βάπτισμα, το οποίον εγώ βαπτίζομαι;Οι δε είπον προς αυτόν· Δυνάμεθα. Ο δε Ιησούς είπε προς αυτούς· το μεν ποτήριον, το οποίον εγώ πίνω, θέλετε πίει, και το βάπτισμα το οποίον εγώ βαπτίζομαι, θέλετε βαπτισθή· το να καθήσητε όμως εκ δεξιών μου και εξ αριστερών μου δεν είναι εμού να δώσω, αλλ' εις όσους είναι ητοιμασμένον.
Μάρκ. 10:35-40
Τότε έρχονται προς αυτόν ο Ιάκωβος και Ιωάννης, οι υιοί του Ζεβεδαίου, λέγοντες· Διδάσκαλε, θέλομεν να κάμης εις ημάς ό,τι ζητήσωμεν. Ο δε είπε προς αυτούς· Τι θέλετε να κάμω εις εσάς; Οι δε είπον προς αυτόν· Δος εις ημάς να καθήσωμεν εις εκ δεξιών σου και εις εξ αριστερών σου εν τη δόξη σου. Ο δε Ιησούς είπε προς αυτούς· Δεν εξεύρετε τι ζητείτε. Δύνασθε να πίητε το ποτήριον, το οποίον εγώ πίνω, και να βαπτισθήτε το βάπτισμα, το οποίον εγώ βαπτίζομαι;Οι δε είπον προς αυτόν· Δυνάμεθα. Ο δε Ιησούς είπε προς αυτούς· το μεν ποτήριον, το οποίον εγώ πίνω, θέλετε πίει, και το βάπτισμα το οποίον εγώ βαπτίζομαι, θέλετε βαπτισθή· το να καθήσητε όμως εκ δεξιών μου και εξ αριστερών μου δεν είναι εμού να δώσω, αλλ' εις όσους είναι ητοιμασμένον.
1.Ο Ιάκωβος και ο Ιωάννης πλησίασαν τον Χριστό λίγο πριν τη σταύρωση Του και του πρότειναν να τους κρατήσει δύο επίτιμες θέσεις στη Βασιλεία Του. Ο Χριστός επιτίμησε αυτή την εγωιστική επιθυμία για εξύψωση και αυτή η συμπεριφορά του Ιακώβου και του Ιωάννη εκνεύρισε τους άλλους δέκα μαθητές.
2.Το αντίθετο πνεύμα είπε ο Χριστός , είναι το πνεύμα της υπηρεσίας. Είπε ότι μεγαλύτερος ανάμεσα τους θα ήταν όποιος είναι πρόθυμος να υπηρετήσει και όχι όποιος θέλει να εξουσιάζει.
3.Ο Ιωάννης έπρεπε να υποστεί δραστική μεταμόρφωση πριν γίνει <<υπηρέτης όλων>>.
Ιωάννης, ο απόστολος της αγάπης και της βαθιάς κοινωνίας.
Α. Βαθιά φιλία:
<<Εκάθητο δε κεκλιμένος εις τον κόλπον του Ιησού εις των μαθητών αυτού, τον οποίον ηγάπα ο Ιησούς>> (Ιωαν.ιγ 23)
<<Εκάθητο δε κεκλιμένος εις τον κόλπον του Ιησού εις των μαθητών αυτού, τον οποίον ηγάπα ο Ιησούς>> (Ιωαν.ιγ 23)
1.Μέχρι τις ημέρες του Πάσχα, ο Ιωάννης είχε αλλάξει. Η προσωπικότητα κι ο χαρακτήρας του είχαν μεταμορφωθεί. Σε αυτό το εδάφιο βλέπουμε τον Ιωάννη να κάθεται <<κεκλιμένος>> στην αγκαλιά του Ιησού. Στον καιρό των αποστόλων, συνηθιζόταν στα γεύματα να γέρνουν οι άνδρες αριστερά προς τον διπλανό τους. Ο Ιωάννης ήταν στα δεξιά του Ιησού, σε θέση εύνοιας.
2. Ο Χριστιανισμός φυσικά δεν έχει σχέση με θέσεις, αξιώματα ή εξουσία. Αντ αυτών έχει την κοινωνία και τη στενή φιλία με τον Ιησού. Όσοι αποκτούν στενή σχέση μαζί Του, γνωρίζουν τα μυστικά Του, όπως γνώριζε ο Ιωάννης σχετικά με το πρόβλημα του Ιούδα (εδ.25-26).
3. Πολλοί μελετητές έχουν άποψη ότι ο Ιούδας ήταν αυτός που καθόταν στα αριστερά του Κυρίου. Ήταν κοντά στον Κύριο <<σωματικά>> αλλά δεν είχε στενή φιλία μαζί Του. Υπάρχει περίπτωση να ανήκει κάποιος σωματικά στην εκκλησία, αλλά να μην είναι καν σωσμένος ! Ο Ιησούς είπε <<Πολλοί θέλουσιν ειπεί προς εμέ εν εκείνη τη ημέρα, Κύριε, Κύριε,… και τότε θέλω ομολογήσει προς αυτούς , ότι ποτέ δεν σας εγνώρισα>> (Ματθ.ζ 22-23)
Β. Ιδιαίτερος συγγενικός δεσμός:
<<Γύναι , ιδου ο υιος σου>>(Ιωαν.ιθ 26)
<<Γύναι , ιδου ο υιος σου>>(Ιωαν.ιθ 26)
1. Η μεταμόρφωση του Ιωάννη γίνεται αισθητή για δεύτερη φορά την ώρα της σταύρωσης. Ο Χριστός έστρεψε το βλέμμα προς τα κάτω και έκανε μι προφορική διαθήκη, αναθέτοντας στον Ιωάννη τη φροντίδα της κατά σάρκα μητέρας Του. Ο Ιωάννης έγινε στενό οικογενειακό μέλος και ο Ιησούς εμπιστεύτηκε σε αυτόν πού περισσότερα απ ότι στην άμεση οικογένεια Του.
2. Από εκείνη τη στιγμή, ο Ιωάννης πήρε τη Μαριάμ στο σπίτι του και τη φρόντιζε. Η Μαριάμ ήταν περίπου 45 ετών ,χήρα και δεν είχε κανένα να τη συντηρήσει. Ο Ιωάννης την ανέλαβε και ήταν πρόθυμος να αφιερώσει το χρόνο, τα χρήματα του, και να κάνει κάθε προσπαθεί ώστε να τη προστατέψει και να τη συντηρήσει. Είχε γίνει ένας υπηρέτης που δεν νοιαζόταν πλέον για την αναγνώριση.
3. Η αγάπη είναι πρακτική. Φανερώνεται μέσα από έργα υπηρεσίας και όχι πράξεις φανατισμού. Αργότερα ο Ιωάννης έγραψε, <<Εκ τούτου γνωρίζομεν την αγάπην, ότι εκείνος υπέρ ημών την ψυχήν αυτού έβαλε· και ημείς χρεωστούμεν υπέρ των αδελφών να βάλλωμεν τας ψυχάς ημών.
Όστις όμως έχη τον βίον του κόσμου και θεωρή τον αδελφόν αυτού ότι έχει χρείαν και κλείση τα σπλάγχνα αυτού απ' αυτού, πως η αγάπη του Θεού μένει εν αυτώ;
Τεκνία μου, μη αγαπώμεν με λόγον μηδέ με γλώσσαν, αλλά με έργον και αλήθειαν.>>(Α Ιωαν.γ16-18)
1. Ο Ιωάννης ήταν προφανώς μικρότερος από τον Πέτρο και τον προσπέρασε και έφτασε πιο γρήγορα στον τάφο του Χριστού. Έσκυψε και κοίταξε (<< παρακύψας>>, σύμφωνα με το κείμενο) αλλά άφησε τον Πέτρο να μπει πρώτος .Είχε μάθει πια να σέβεται τον άλλον και όχι να πρέπει πάντοτε να έχει τα πρωτεία. Ο Πέτρος μπήκε στον τάφο και είδε (<<θεωρεί>> )άθικτα τα σάβανα και το μαντήλι που είχαν τυλίξει στο κεφάλι του Ιησού, αλλά δεν μπορούσε να καταλάβει τι είχε συμβεί.
2. Τελικά ο Ιωάννης μπήκε στον τάφο ,<<και είδε και επίστευσε>> (εδ. 8). Το <<είδε >>, σημαίνει <<κοίταξε και αντιλήφθητε>>. Η όραση και αντίληψη είναι δύο πολύ διαφορετικά πράγματα. Πρώτα ο Ιωάννης είδε , αλλά όταν έλαβε την αποκάλυψη της ανάστασης του Χριστού , τότε αντιλήφθηκε! Αυτοί που γνωρίζουν τον Κύριο καλά, θα γνωρίζουν πάντοτε αυτά που κάνει, ακόμα και όταν οι υπόλοιποι δεν αντιλαμβάνονται τίποτα.
3. Ο Ιωάννης έλαβε την <<Αποκάλυψη>> περίπου 60 χρόνια αργότερα, όταν ήταν πλέον ηλικιωμένος, στα 90 του. Έζησε περισσότερο από όλους τους υπόλοιπους μαθητές. Έγραψε τρία βιβλία με θέμα την αγάπη , στην καινή διαθήκη. Ο <<υιός της βροντής>> έγινε πραγματικά <<υιός εγκαρδιότητας>> και << απόστολος της αγάπης>>.
Επιμέλεια κειμένου: Ιωάννα Ευαγγέλου Γρίσπου
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου