
Αβαλοκιτεσβάρα (από τις σανσκριτικές λέξεις avalokita = παρακολουθώ ως θεατής, παρατηρώ, και ί 4vara = κύριος)· ο μποντισάτβα («αυτός που πρόκειται να γίνει Βούδας») τής απέραντης συμπόνιας και ευσπλαχνίας, η πιο δημοφιλής ίσως από όλες τις βουδιστικές θεότητες σε ολόκληρο τον βουδιστικό κόσμο. Αποτελεί το υπέρτατο παράδειγμα τής αποφάσεως τού μποντισάτβα να αναβάλει τη δική του ενσάρκωση σε Βούδα έως ότου βοηθήσει κάθε γήινο ον να απελευθερωθεί από τα δεσμά τής ύπαρξης.

Έχουν δοθεί ποικίλες ερμηνείες στο όνομά του. όπως «ο κύριος που βλέπει προς κάθε κατεύθυνση» και »ο κύριος αυτού που βλέπουμε» (δηλαδή τού πραγματικού κόσμου τής δημιουργίας). Στο Θιβέτ, είναι γνωστός ως Σπγιαν-ρας-γκζιγκς («με ένα συμπονετικό βλέμμα») και στη
Μογγολία, ως Νί-ντουμπερουγιέγκτοι («αυτός που βλέπει με τα μάτια»). Στην Κίνα. όπου ήταν γνωστός ως Κουάν-γιν και στην Ιαπωνία. όπου ήταν γνωστός ως Κάνον, τόν απεικόνιζαν συχνά με μορφή γυναικείας θεότητας, κι αυτό για τις φιλάνθρω-πες ιδιότητές του. Ανάμεσα στα πολλά ονόματά του. βρίσκουμε και τις προσωνυμίες Παντμαπόνι («αυτός που κρατά τον λωτό») και Λοκεσβάρα («ο κύριος τού κόσμου»), τίτλο που μόνιμα τού απέδιδαν στην Ινδοκίνα και την Ταϊλάνδη.
Ο Αβαλοκιτεσβάρα είναι η γήινη φανέρωση τού αυτοδημιούργητου, αιώνιου Βούδα, τού Αμιτάμπα. που η μορφή του απεικονίζεται στο κάλυμμα τής κεφαλής του και προστατεύει τον κόσμο στο διάστημα που μεσολαβεί από την αναχώρηση τού ιστορικού Βούδα. Γκαουτάμα, ώς την εμφάνιση τού επερχόμενου Βούδα. Μαϊτρέγια. Ο Αβαλοκιτεσβάρα προφυλάσσει τους ανθρώπους από τα ναυάγια, τη φωτιά, τους δολοφόνους, τους ληστές και τα άγρια θηρία. Είναι ο δημιουργός τού τέταρτου κόσμου, τού πραγματικού σύμπαντος. που μέσα τού ζούμε. Κατοικία του, κατά την παράδοση, είναι το βουνό Ποτάλα και τα είδωλά του συχνά τοποθετούνται στις κορυφές τών λόφων.
Η λατρεία του. στις βόρειες Ινδίες, ήταν πλατιά διαδεδομένη από τον 3ο ώς τον 7ο αιώνα. Στο Θιβέτ, άρχισε να λατρεύεται τον 7ο αιώνα. Γρήγορα έγινε η πιο δημοφιλής μορφή στο πάνθεο τών Λάμα. στην οποία μετενσαρκώθηκαν διαδοχικά όλοι οι Δαλάι Λάμα. Πιστεύεται ότι έδωσε στον λαό τού Θιβέτ τον τύπο προσευχής «ομ μανί παντμέ χουμ!» (που συχνά μεταφράζεται: «το πετράδι βρίσκεται μέσα στον λωτό»).
Οι αρετές και τα θαύματά του περιγράφονται σε πολλά βουδιστικά σού-τρα (ιερά κείμενα). Το σούτρα τού Αβαλοκιτεσβάρα ενσωματώθηκε στο ιδιαίτερα δημοφιλές Σανταρμαπουντα-ρικά-σούτρα («το Σούτρα τού Λωτού»), τον 3ο π.Χ. αιώνα, αν και εξακολουθεί να κυκλοφορεί ως ανεξάρτητο έργο και να αποτελεί το βασικό ιερό κείμενο τής λατρείας του στην Κίνα.

Είναι η μόνη θεότητα τού βουδισμού Μαχαγιάνα που λατρεύεται στις χώρες Θεραβάντα («Δρόμος τών πρεσβυτέρων»), όπου η λατρεία της βασίζεται στον κανόνα Πάλι και συνήθως δεν αναγνωρίζονται οι αντιλήψεις περί μποντισάτβα. Στην Κεϋλάνη είναι γνωστός ως Νόθα-ντέβα (συχνά, από λάθος, συγχέεται με τον Μαίτρέγια, τον αναμενόμενο Βούδα).

πηγη. www.yousouroum.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου