· Στη σούρα 3, 35-37, το ισλαμικό κοράνι
αναφέρεται στη Μαριάμ, «κόρη του Ιμράν», και τη φροντίδα της από τον Ζαχαρία.
Αναφέρεται επίσης στη γέννηση του Ιωάννη του Προδρόμου από το
Ζαχαρία (3, 38-41) και στα θαυμαστά σημεία που τον συνόδευσαν (ο Ζαχαρίας ήταν
ηλικιωμένος και η σύζυγός του στείρα, ενώ, λόγω της απιστίας του, ο Ζαχαρίας
παρέμεινε άλαλος «για τρεις ημέρες»).
Για τον Ιωάννη λέει: «Θα επιβεβαιώσει την
αλήθεια ενός Λόγου του Αλλάχ και θα γίνει ευγενής, αγνός και προφήτης, από την
ενάρετη συντροφιά των προφητών». Βλ. και τη σούρα 19, με τίτλο «Η Μαριάμ»
(Μέριεμ).
·
Αναφέρεται επίσης η αναγγελία της γέννησης του
Ιησού στη Μαριάμ από «τους αγγέλους» (σούρα 3, 42 και μετά) ή από έναν άγγελο
(σούρα 19) και η αναγγελία ότι «το όνομά του θα είναι “Μεσσίας Ιησούς”» (3,
45).
·
Σύμφωνα με τη σούρα 19, η Μαριάμ γέννησε κάτω
από μια χουρμαδιά, έπεσαν πάνω της οι χουρμάδες, για να τραφεί, και εμφανίστηκε
δίπλα της ένα ρυάκι, για να πιει νερό. Ο Ιησούς μίλησε από βρέφος και ανάγγειλε
σοφά λόγια του Θεού (19, 30-33).
·
Στη σούρα 3, 49-50, ο Ιησούς αναφέρεται στο
θαύμα των πτηνών (γνωστό στους χριστιανούς) και τα άλλα θαύματα που επρόκειτο
να επιτελέσει: «Έχω έρθει για σας με σημάδι απ’ τον Κύριό σας, απ’ τη λάσπη
(όπως είναι) θα φτιάξω για σας τη μορφή του πτηνού, θα φυσήξω σ’ αυτό και με
την άδεια του Αλλάχ θα πάρει ζωή, θα θεραπεύσω τους εκ γενετής τυφλούς και τους
λεπρούς και με την άδεια του Αλλάχ θα αναστήσω τους νεκρούς και θα σας φανερώσω
ό,τι θα τρώτε και ό,τι θα αποθηκεύετε στα σπίτια σας. […] Για να επαληθεύσω το
Νόμο που υπήρχε πριν από μένα».
Σύμφωνα με τη σούρα 4, 157-158, Ο Αλλάχ τον σήκωσε ψηλά κοντά Του.
Η χρήση της Καινής
Διαθήκης από το ισλαμικό κοράνι
Στη σούρα 3,
3, ο Θεός φέρεται να λέει ότι το κοράνι επικυρώνει «όσα προανήγγειλε» και ότι
Εκείνος έστειλε το Νόμο (του Μωυσή) και το Ευαγγέλιο. Στο στίχο 48 το ισλαμικό
κοράνι γράφει ότι ο Θεός δίδαξε στον Ιησού «το Νόμο και το Ευαγγέλιο», ενώ
παράλληλη αναφορά σε Νόμο και Ευαγγέλιο, ως θεία βιβλία, γίνεται και στο στίχο
65.
Ευαγγέλιο (στα
ελληνικά σημαίνει «καλό νέο») ονομάζεται από τους χριστιανούς ο ερχομός του
Ιησού στον κόσμο και γι’ αυτό ονομάστηκε έτσι και το βιβλίο που αφηγείται αυτό
τον ερχομό. Πρόκειται για το «τετράμορφο Ευαγγέλιο», που βρίσκεται στην Καινή
Διαθήκη (το «δεύτερο τόμο» της Αγίας Γραφής των χριστιανών, με «πρώτο τόμο» την
Παλαιά Διαθήκη, όπου εξιστορείται η ιστορία του παλαιού Ισραήλ και
περιλαμβάνεται ο Νόμος που δόθηκε μέσω του Μωυσή).
Το πρώτο
λοιπόν που θα είχε να παρατηρήσει ένας χριστιανός είναι ότι το ισλαμικό κοράνι
κάνει αρκετές αναφορές στην Καινή Διαθήκη, και ιδιαίτερα στο Ευαγγέλιο. Ας
δούμε μερικές από τις αναφορές αυτές:
·
Η ιστορία της γέννησης του Ιωάννη από το
Ζαχαρία και την Ελισάβετ αναφέρεται στο κατά Λουκάν Ευαγγέλιο, 1, 5-25 και
57-66. Εκεί δίνονται και πολλές λεπτομέρειες, που λείπουν από το ισλαμικό
κοράνι. Υπάρχει όμως και μία διαφορά: κατά το Ευαγγέλιο, ο Ζαχαρίας παρέμεινε
άφωνος όλη τη διάρκεια της εγκυμοσύνης της Ελισάβετ και όχι μόνο τρεις ημέρες.
· Το κατά Λουκάν Ευαγγέλιο επίσης αναφέρει
λεπτομερώς την αναγγελία της γέννησης του Ιησού στη Μαριάμ από τον ίδιο τον
άγγελο Γαβριήλ («αρχάγγελο» τον λέμε οι χριστιανοί – ο ίδιος αναφέρει την
τιμητική θέση του κοντά στο Θεό στο διάλογό του με το Ζαχαρία, Λουκ. 1, 19). Η επίσκεψη
του αγγέλου στη Μαριάμ περιγράφεται στο Λουκ. 1, 26-38, όπου ο άγγελος λέει ότι
το παιδί θα ονομαστεί «Ιησούς», γιατί «ο Θεός θα του δώσει το θρόνο του πατέρα
του, του Δαβίδ, και θα βασιλεύσει στον οίκο του Ιακώβ εις τους αιώνες και η
βασιλεία του δε θα έχει τέλος». Η αναφορά αυτή αποδεικνύει ότι ο Ιησούς θα
είναι ο Μεσσίας, δηλαδή ο μέγιστος ουράνιος απεσταλμένος, ο απόγονος του Δαβίδ
και βασιλιάς του Ισραήλ, που είχαν προαναγγείλει οι προφήτες.
·
Η φράση που αποδίδει στον Ιησού η σούρα 3, «(έχω
έρθει) για να επαληθεύσω το Νόμο που υπήρχε πριν από μένα», αναφέρεται στο κατά
Ματθαίον Ευαγγέλιο, 5, 17-48. Εκεί ο Ιησούς, μιλώντας στα πλήθη, λέει: «Μη
νομίσετε ότι ήρθα να καταλύσω το Νόμο ή τους προφήτες. Δεν ήρθα να τους
καταλύσω, αλλά “να τους πληρώσω”» (=να τους ολοκληρώσω). Στη συνέχεια όμως
δίνει αρκετά παραδείγματα αυτής της «ολοκλήρωσης»: στα λόγια Του οι εντολές του
Νόμου παίρνουν άλλο νόημα: όχι πια «οφθαλμός αντί οφθαλμού», αλλά αγάπη στους
εχθρούς, όχι πια «ου μοιχεύσεις», αλλά ούτε να επιθυμήσεις τη γυναίκα του
πλησίον σου, όχι πια «ου φονεύσεις», αλλά ούτε να οργιστείς κατά του αδελφού
σου, όχι πια να μην είσαι άδικος, αλλά ούτε να διεκδικείς τα δικαιώματά σου
(για να είσαι τέλειος και άγιος), κ.τ.λ.
·
Η διδασκαλία της σούρας 3, 59, ότι «η κατάσταση
του Ιησού μπροστά στον Αλλάχ είναι όμοια με εκείνη του Αδάμ», δεν είναι ξένη
προς τη δική μας Καινή Διαθήκη. Ο απόστολος Παύλος, στη δεύτερη επιστολή
του προς Κορινθίους, κεφ. 15, και στην προς Ρωμαίους, κεφ. 6, αναφέρεται στον
Ιησού ως δεύτερο και έσχατο Αδάμ. Oι αναφορές αυτές εξηγούν και το μυστήριο της παρουσίας του Ιησού
στην ιστορία της ανθρωπότητας: δεν ήρθε απλώς να μας μεταφέρει το θέλημα του
Θεού, αλλά είναι ένας νέος πρωτόπλαστος, μια δεύτερη έναρξη της δημιουργίας του
ανθρώπου, που καλεί όλους τους ανθρώπους να γίνουν απόγονοί Του (πνευματικοί)
διά του βαπτίσματος και έτσι να απαλλαγούν από την κληρονομιά των
συνεπειών της αμαρτίας του παλαιού Αδάμ, δηλαδή από το θάνατο. Όμως το ισλαμικό
κοράνι παραβλέπει ότι, κατά τον Ίδιο τον Ιησού και γενικά την Καινή Διαθήκη,
δεν είναι μόνο άνθρωπος (Αδάμ – «υιός ανθρώπου») αλλά και Θεός («Υιός Θεού»).
·
Τα λόγια του Ιησού στη σούρα 3, 49-50, θυμίζουν
δύο αναφορές από τα Ευαγγέλια: α) την προφητεία του Ησαΐα από την Παλαιά
Διαθήκη, που χρησιμοποιεί ο Ιησούς για τον εαυτό Του στο Λουκ. 4, 17-21, και β)
την απάντηση που έδωσε ο Ιησούς στους απεσταλμένους του Ιωάννη του
Προδρόμου, ο οποίος, λίγο πριν αποκεφαλιστεί μέσα στη φυλακή, Τον ρώτησε «Εσύ
είσαι ο Ερχόμενος ή περιμένουμε άλλον;». Ο Ιησούς απάντησε: «Πείτε του αυτά που
είδατε: τυφλοί βλέπουν, λεπροί καθαρίζονται, χωλοί περπατούν» κ.τ.λ. (Λουκ. 7,
18-30).
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου